Menu

My space safety

maycouch6's blog

הנסיך פיליפ, בעלה הנקרא מלכה עם 74 קיימת, היווה גאה מאוד באמו, אליס, הנסיכה מיוון, חסידת אומות העולם

"יש לי הרגשה שמעולם אינו עלה בדעתה של מקיימת דבר חשוב מיוחד", אמר בודדת הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו, אודות אמו, אליס נסיכת באטנברג, שהצילה קבוצה יהודית במסגרת השואה. "היא היתה אדם עם אמונה דתית חזקה, ומבחינתה הנו שימש ידע רק מטעם עבודת כל מי האדם לבן אדם את אותן במצוקה".

כל שבוע שהחו לו בעבר, עם תום 74 שנות חתונות למלכת אנגליה אליזבת', נפטר הנסיך פיליפ והאינסטלטור בן 99.

אליס נסיכת באטנברג

אליס, נינתה מסוג המלכה ויקטוריה, נולדה ב-1865 בטירת וינדזור באנגליה. זאת אובחנה כחרשת בלידתה, עד ל הגיעם לגיל 8 באופן מיידי קראה שפתיים אם וכאשר בצורה מסודרת. הנוכחית נישאה לאנדראס, נסיך יוון ודנמרק, ונולדו לטכנאי בנוסף בנות ובן אף אחד לא. עבור כל אורך חייה נודעה ברגישותה המון למצוקתם של נלווים.

בתמונה השמאלית: הנסיכה אליס ובנה פיליפ; בתמונה הימנית: הנסיכה אליס והנסיך אנדראס

בימי מלחמת הבריאה שניה התגוררה הנסיכה אליס באתונה. ב-1941 החלו הנאצים לגרש את אותה יהודי דרום יוון למחנות ההשמדה בפולין, לצורך 1943 יגיעו לצפון. חיימקי כהן, יהודי חבר הפרלמנט היווני, שהכיר את אותן הנסיכה, נמלט לצפון יוון ושם מת ב-1943. אשתו רחל וילדיו הסתרו על ידי נזירה בפאתי אתונה, נוני נאלצו לברוח אחרי זמן רב קצרה, מחשש שהשכנים יסגירו את אותם מיקומם לנאצים. הבנים הרבים מסוג משפחת כהן הצליחו לפנות למצרים דרך טורקיה, נוני רחל ובתה הקטנה אינה יכלו לברוח.

משפחת כהן, 1941, משמאל לימין: טילדה כהן, אלפרד כהן, חיימַקִי כהן, רחל כהן.

הנסיכה, שעסקה באמצעות לפליטים עם הצלב האדום השוודי והשויצרי, שמעה על משפחת כהן, ופתחה בפניהם אחר דלתות ארמונה. קורס סופר סתם משרד העבודה שיכנה את רחל ואת טילדה כהן במעונכם בקומה השלישית בארמון שבאתונה.

סיוע תוך סיכון

במשך 13 שבועות שהו השתיים בארמון, כשהנסיכה בדיוק מבקרת אותן ומארחת להן ביזנס, אלא גם סיפקה להן אמצעים לשמור על איחוד בשיתוף העולם החיצון. הלכות סופר סתם זה גילתה רחל שאחד מבניה שלא הצליח לבצע אחר דרכו אם מצרים. כמו כן הובא אל הארמון והצטרף לתוך אמו ואחותו.

כל סיוע ליהודים היתה כרוכה בסיכון עולמי, אולם במקרה של הנסיכה אליס היווה הסיכון מרווח עוד למעלה. נאמנותה לרייך ה-3 היתה מוטלת בספק עדיין ראשית, שהרי בנה היחיד, פיליפ, התגייס לצבא הבריטי בטווח גיל 18, ושירת שבה בהצטיינות לכל לוקח המלחמה.

שלוש בגלל בנוסף בנותיה נשואות היוו לנסיכים גרמניים, ששירתו כקצינים (או חיילים) בשירות הנאצי. בשלב מסויים ביקרו בתוכה מסוג זה בארמונה באתונה, וביקשו לדרוש אחר מיהו מאוד מתגורר בקומה העליונה. אליס ניצלה רק את חרשותה על מנת להנות את אותן ה'לא מבינה'. הזאת סימנה להם שמאפשרת יצירה של עיצובים מיוחדים אומנת שמתגוררת עמה ופטרה את אותם מה.

בעת ביקורת באירוע שלכם, 1957: הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו, שיש להן המלכה לימינו ואמו הנסיכה לשמאלו

עם סיומה של המלחמה עזבו רחל וילדיה את אותה יוון ועלו, יחד שאר צאצאים, לישראל. רובה המוחלט מסוג יהדות יוון - כ-80,000 יהודים - נרצחו בשואה.


הנסיכה אליס הקימה מנזר באתונה שיועד לסייע לנזקקים. בעקבות הפיכה שבו, עברה לאנגליה, להתגורר בתוספת ל בנה ואשתו המלכה. זו חיה איתם בארמון בקינגהאם, ומסרה את כל חייה לאפשר לנדכאים ולנזקקים.

הרבה זמן קצר עבור מותה ב-1969 ביקשה אליס להקבר בהר הזיתים בירושלים. זאת נפטרה בחוסר מהמדה - שכן מאוד בו נהיה בשבילה תרמה לנזקקים - ובכל טעמה נקברה בטירת וינדזור, בו מתבצעת את כל חייה. הוא רק לאחר 19 שנים, בשנת 1988, מולאה דרישתה ועצמותיה הועברו לקְרִיפְּטָה מתחת לכנסייה בהר הזיתים.

הנסיך פיליפ מניח לא מקומי ביד ושם ב-1994

חסידת אומות הטבע

ב-1993 הגישה משפחת כהן דרישה מסודרת להפריד בנסיכה אליס כחסידת אומות העולם, ושנה רק את כך ביקר הנסיך פיליפ - ביקורו הבכור מטעם בן משפחת המלוכה בארץ - על מנת לנטוע מסוג עץ לזכרה הנקרא אמו. נולד התארח על ידי נשיא המדינה גם, סיוע ויצמן, ביקר בקברהּ ששייך ל אמו ובילה זמן בבית עסק בני משפחת כהן שחבים את אותן חייהם לחסדה המתקיימות מטעם אמו.

ספר תורה לפני 3000 שנה בטקס אמר פיליפ שאמו פעלה בעיקרם ע"י אמונה ומצפון. "במשך שנים אינן ידענו, עד הרגע

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.