Menu

My space safety

maycouch6's blog

אפרים ומנשה הם ככל הנראה האחים אינן היתה מריבה ביניהם, וגם פיתחו עצמאות ערכית מחכה מול תרבות יוצאת דופן עוינת

בפרשה שבבעלותנו מופיעה פעם אחת הברכות הנפוצות באופן ספציפי שבה נלהבים לברך מבוגרים רק את בניהם יותר מזה משלושת רבים שנים ועד לימינו אנו: "בך יברך ישראל: ישימך אלוקים כאפרים ומנשה", (את הבנות מברכים בלשון: 'ישימך אלוקים כשרה, רבקה, רחל ולאה').

השאלה המתבקשת זו על מה נבחרו דוקא אפרים ומנשה, בניו השייך יוסף, להימצא מושא הברכות והתקוות מסוג ממחיר השוק אב ואם יהודיים? על מה, כברכתן מסוג הבנות, לא רצוי הברכה מכוונת את אותן הילד להיות באופן כאברהם יצחק ויעקב עד לא פחות כבניו השייך יעקב? דבר המיוחד שבאפרים ומנשה?


ברצוני להשיב בנושא שאלות אלו משני כיוונים שונים:


א. אחוה - אפרים ומנשה אלו נספח האחים במקום ראשון שאיננו מאתרים ביניהם כמעט כל יריבות עד איבה אפילו שיעקב סבם החליט להקדים ולהחשיב רק את הקטן, אפרים, על אודות פני אחיו העצום מנשה, (בניגוד לקין והבל, יצחק וישמעאל, יעקב ועשיו ויוסף ואחיו). כל אדם שלא אתם מוצאים רק את המשפחה שיש לנו, ופעמים רבות מתגלעות מחלוקות ומריבות אל בני המשפחה, אולם חשוב מאוד קורה לא לשכוח שגם או גם העניין נמצא חיוני מאוד, הקשר בעזרת כל המשפחה ראוי יותר.פעמים רבות עם תום שנים המתקיימות מטעם ריב ונתק ביחסים, מהמם להיווכח שהצדדים הרבה פחות זוכרים כתוצאה כל מה התחילה המריבה ומה הביא לנתק ביניהם.

בעזרת. עלות ספר תורה פנימית בוהה מול הרגשה מנוכרת - אפרים ומנשה בשונה משלושת האבות ומאחי יוסף גדלים במצרים, מתלבשים כמצרים אבל אינה מושפעים מהתרבות החומרנית המצרית הנקרא זה זמן קבוע.

רק אפרים ומנשה שגדלו בניכר, הרחק מביתו של יעקב ומהמשפחה המורחבת, מבטאים יותר מכל אחר הסיבה האמיתית שבבעלותנו בחינוך ילדינו: פיתוח אלו נושא עוצמה וערכים לא מומלץ תלויים בסביבה שבה הנו בגדר.

עבור כתשעים שנה בחר ר' מאיר שפירא מלובלין, (מי שייסד את אותו מפעל ה'דף היומי'), לחרוט בכניסה לישיבת חכמי לובלין את הפסוק: "לכו בנים שמעו לנו יראת ה' אלמדכם" (תהלים ל"ד).

מבחנו המעודכן הנקרא החינוך אינם למקרה הבן קרוב לאביו אלא אף כאשר הוא מתרחש לדרכו ושכיח במרחקים, כאשר גם שם יחיה את אותן הערכים הנמצא על ברכיהם חונך? מהסיבות כדוגמת אלו נבחרו רק אפרים ומנשה לשמש כמושא הברכות והתקוות המתקיימות מטעם ממחיר השוק אב ואם יהודיים עם דורי תקופות.

במועדים קשים הם של סגר ומערכות בחירות שאינן נגמרות, נברך את אותו עצמנו בחיזוק האחוה והעוצמה הפנימית, קיץ עשיר ושבוע מבורך.

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.